پسر آدم آنچه بیش از خوراک روزانه‏ات کسب نمودى در آن گنجور جز خود بودى . [نهج البلاغه]

 

روحیات در خاورمیانه - فضّه

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
صبا ویژن





درباره نویسنده
روحیات در خاورمیانه - فضّه

تماس با نویسنده

عضویت در خبرنامه
 
آمار بازدید
بازدید کل :77358
بازدید امروز : 10
 RSS 

بسم رب الزهراء

تمدنهای خاورمیانه دارای دو جنبه متضاد بوده‌اند:

1-  فرهنگ الهی که برای هدایت انسان از سوی خدا و به وسیله پیامبران آمده است و انسان را از وساوس شیطانی و تحریکات شهوات و غرایز پرهیز می‌دهد ؛ یرای  شرافت و بزرگواری و انسانیت و ادب و محبت و غیرت احترام قائل است ؛ انسان را موجودی الهی می‌داند که اگر آگاهانه سختی‌های زندگی و تنگناهای حیات مادی را تحمل کند و سخت کوش و فداکار باشد حتما موفق و پیروز است و توفیق انسان را در تقید به معنویات می‌داند ؛ این جنبه  سخت کوشی و قناعت را در راه زندگی معرفی می‌کند و حق را ملاک سنجش همه کارها قرار می‌دهد .

2-  فرهنگ دنیاپرستانه مال‌اندوزانه تجارت پیشه‌ای که همه چیز را از دریچه سود و بهره و استفاده و پول می‌بیند و به طور مستمر با ستفاده از نیروهای غریزی انسان او را به سوی جلب منفعت از هر راه ممکن می‌خواند . فقط به فکر شهوت‌پرستی و لذت‌جویی و ارضاء و اقناع شهوات و غرایز است ؛‌ این تفکر انسان را حیوانی می‌داند غریزی که تنها فرقش با سایر حیوانات در هوش بیشتر اوست و لذا سخت کشیدن و فداکاری کردن و تحمل مشکلات را بی‌معنی می‌داند ؛ موفقیت فقط در امکان رسیدن آدمی به اهداف مادیش است و رفاه و آسودگی و تنعم را هدف زندگی می‌خواند و منافع شخصی محک ارزش قرار می‌دهد .

این دو روحیه به طور مدام در سراسر تاریخ بشر وجود داشته است و همیشه گروهی آن و گروهی این را پسندیده و اجرا کرده‌اند . حتی در میان ادیان الهی نیز این دو شعبه وجود دارد مثلا در اسلام گروهی پیرو اسلام ناب محمدی (ص) هستمند و گروهی اسلام رفاه‌طلب و اسلام آمریکایی را سرلوحه زندگیشان قرار داده‌اند و از این قبیل مثال فراوان است .



نویسنده : » ساعت 8:15 صبح روز پنج شنبه 83 آذر 5